Il mito di Halesus e Falerii



Italiano

L’Italia preromana è ricca di tradizioni letterarie riguardanti la fondazione di città da parte di eroi o semidei, talvolta emigrati dalla Grecia. La stessa fondazione di Falerii viene attribuita, almeno dal IV secolo a.C., all’eroe argivo Aleso.

Gli studiosi antichi hanno a lungo tentato di inquadrare le origini della principale città falisca.

In alcuni casi essi hanno evidenziato la natura fortemente etrusca della cultura falisca; in altri casi hanno invece descritto Falerii come un’entità diversa e separata dal mondo etrusco.

L’avanzare della potenza romana, capace di sottomettere la grande città etrusca di Veio nel 396 a.C., impone ad Etruschi e Falisci (e non solo) una riorganizzazione politica e culturale: per resistere a Roma è necessario da parte delle classi dominanti costruire un passato mitico solido e funzionale.

Non è dunque un caso che proprio tra V e IV secolo a.C., all’aumentare della pressione romana, prenda piede il mito della fondazione falisca da parte di Aleso, eroe profondamente ostile ai Troiani di Enea, progenitore di Roma.

Con l’arrivo in Agro Falisco nel IV sec. a.C. di artigiani dalla Grecia, ben testimoniato archeologicamente dal fiorire delle produzioni ceramiche figurate falische, si assiste ad una ulteriore diffusione di modelli culturali di tipo greco.

Falerii, ultimo baluardo sul Tevere dopo la caduta di Veio, avvia un processo di monumentalizzazione, con grandi edifici di culto, simboli di una solida coesione civica e culturale.

Tra questi spicca per importanza l’area sacra in località Celle, in cui si ergeva il possente tempio, scenograficamente impostato su un alto e assai ampio basamento.

Nell’apparato decorativo dell’edificio sacro, se coglie nel segno la proposta di Françoise- Hélène Massa Pairault e Maurizio Harari, doveva trovare posto anche la rappresentazione proprio l’eroe fondatore Halesus. Con la costruzione del tempio di Celle dunque il mito greco, rivisto e reinventato, poteva trovare una sua dimensione materiale, rendendo visibile, tramite la figura di Halesus, il “nuovo corso” politico e culturale della città.


Inglese

Pre-Roman Italy is rich in literary traditions relating to the foundation of cities by heroes or demi-gods, who in many cases came from Greece. From at least from the fourth century BC, the foundation of Falerii itself was attributed to the Greek hero Halesus.

Ancient scholars attempted to identify the origins of the main Faliscan city for a long time.

In some cases, they highlighted the highly Etruscan nature of Faliscan culture; whereas in other instances they described Falerii as a different entity altogether, completely separated from the Etruscan world.

The advance of the Romans, who had managed to subdue the great Etruscan city of Veii in 396 BC, imposed a political and cultural reorganisation on the Etruscans and Faliscans (in addition to many other peoples).

In order to resist the influence of Rome, it was necessary for the ruling classes to develop a solid and functional mythical past. It is no coincidence that precisely between the fifth and the fourth centuries BC the myth of the Faliscan foundation by Halesus took hold, in response to the increasing pressure exherted by Rome.

He was a figure who was deeply hostile to the Trojans, led by Aeneas the founder of Rome. Following the arrival of Greek artisans at Falerii in the fourth century BC, which is well-attested in the archaeological record by the flourishing of the Faliscan illustrated ceramic productions, there was a rapid adoption of typically Greek cultural models.

As the last bulwark against Rome on the river Tiber following the fall of Veii, Falerii began a process of monumentalization through the building of several sacred buildings, which acted as symbols of its strong civic and cultural bond.

Among these the sacred area located in Celle stood out for its importance, where the powerful temple rose on top of a and very wide podium.

According to the theory proposed by Francoise-Helene Massa Pairault and Maurizio Harari, the representation of the founding hero Halesus would have had an important place in the decorative scheme of the sacred building (Figg. 1-2). Following the construction of the temple of Celle, the revised and reinvented Greek myth took on a material dimension. Through the figure of Halesus it revealed the new political and cultural trajectory of the city.

Halesus 1

Halesus 1